woensdag 2 april 2014

Maarten Wisse en 12 Years a Slave

Vanmiddag (2 april) is er aan de VU een debatmiddag over het boek Zo zou je kunnen geloven van Maarten Wisse. Ik was er graag bij geweest, maar heb andere verplichtingen. Op Wisses weblog geloven.nu grasduinde ik even tussen de reacties die het boek heeft opgeroepen.
Daar kwam ik de bespreking van Bert de Leede in Wapenveld tegen. Hij noemt de theologische ernst van Wisse. Wisse gaat tot "het gereformeerde naadje":

"Wisse is een kenner van Augustinus, en dat wil hij weten ook. Dat geeft een verrassend mooie breedheid aan zijn visie op de werkelijkheid en op de mens. De mens is geroepen tot gerechtigheid  doen; de mens wil dat ook, diepweg wetend van het Goede, Ware en Schone. Maar het komt er niet van en het komt niet terecht. Daarom is het kruis een noodzaak. Daarom het offer van Christus. Daarom de diepe tonen van de doop. Dan gaat Wisse tot het gereformeerde naadje. Hij kiest voor de zwaarste variant van het christelijk geloof. Ik kan hem daarin volgen. Ik ken geen articulatie van het christelijk geloof die zo diep de bestaansnood van de mens peilt en die zo diepgaand peilt wat het betekent om ‘in de ruimte gezet te worden’ als de orthodox-gereformeerde variant. Zij is Taede Smedes, een collega-theoloog van Wisse, te gortig. Ik beveel aan om zijn uitvoerige bespreking mee te lezen. ‘Moet dat nu zo?’, verzucht Smedes. Dat snap ik eerlijk gezegd ook."

Ik moet denken aan de collega die met zijn zoon naar de film 12 Years a Slave was geweest. ("Hoe lang is die man wel geen slaaf geweest," hoorde een andere bezoeker van de film onlangs een scholier, zeer onder de indruk, bij de uitgang roepen.) Ook mijn collega vond de film indrukwekkend. Er ontstond een gesprekje over de vraag hoe die slavernij nu mogelijk was geweest. En over de toch wel wat beklemmende vraag wat volgende generaties zich in verbijstering zullen afvragen over óns: hoe is het mogelijk dat wíj dit of dat gewoon maar accepteerden? Want zouden wij als we in de tijd van toen geleefd hadden anders gehandeld hebben? De slotsom was onontkoombaar: in zonde ontvangen en geboren en geneigd tot alle kwaad.

Tenzij we door Gods Geest wedergeboren worden - dat zegt die ouwe catechismus er wel bij.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten